BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, February 14, 2010

membuang masa = membazir waktu


Assalamualaikum....


Alhamdulillah....pada hari ini dapat jua saya menaip lagi....ini jua merupakan kurniaan ilahi...
syukur...disini saya ingin berkongsi mengenai pembaziran masa...

manusia kini melihatkan acap kali membicarakan mengenai pembaziran masa yang telah dilakukan oleh orang lain..mampu melihat kelemahan orang lain namun tidak pada diri sendiri.. sama ada sedar atau tidak, mahupun angan tak sudah, sebenarnya kita, manusia tidak pernah lari daripada pembaziran, terutamanya pada masa..

ramai yang mengatakan bahawa masa sering mencemurui kita... hakikatnya masa sentiasa memberi peluang kepada manusia untuk 'catch up' namun manusia sering alpa dengan segala nikmat dan juga kemewahan yang ada...

sebenarnya terdapat beberapa kes atau situasi yang dibenarkan untuk membazir masa antaranya pembaziran masa dalam beribadah.....pembaziran yang dilakukan sebenarnya membenarkan kita untuk melabur saham diakhirat kelak...ini bukan sahaja membantu kita dalam kehidupan didunia, malah membantu kita diakhirat yang kekal selamanya...





Thursday, February 11, 2010

FRIEND 4 EVER!!!!!!!!

MRSM TAIPING:

-Saufi

-Ashraf Ezwan

-Nasrul Izzati

-Nabilla Rosli

-Amalina Athira

-Aqilah Rosli

-Sahira Basirudin

-Syed

-Syahmiyadiy

-Afiqah Amran

-Husna Borhan

-Shahira Ghazali

-Amira Nur

-Rushaidi

-Yasmin Faizah

-Maisarah Rosli

-Puteri Shafiqah

-Fathin Atiqah

-Shazril

-Amir Hamzah

-Hajar Salehudin

-Amalina Anuar

-Faris

-Ain zulkifli

MRSM TUN GHAFAR BABA:

-Herman

-Khaliq

-Sofea Hasmira

-Daniel Haqem

-Addin El-Shahir

-Naqib Ibrahim

-Zafriel Raiz

MRSM PENGKALAN CHEPA:

-Nik Al-Zawier

-Anis Syakirah

MRSM KUANTAN:

-Mimi Nur Azlina

kenangan buat semua..




video



semoga kenangan yang dicipta kekal abadi selamanya....
dan juga semoga ukhwah yang terjalin kekal selamanya...




Tuesday, February 9, 2010

Renungan buat diriku yang alpa....

Assalamualaikum..

kita sering alpa dengan segala nikmat yang telah dianugerahkan kepada kita oleh Yang Maha Esa, hasil daripada kerakusan manusia mengejar kemewahan kebendaan telah membutakan terus hati manusia untuk melihat keindahan serta kekuasaan Allah S.W.T. walaupun telah terang lagi bersuluh Allah telah memperlihatkan beberapa kekuasaan -Nya dengan lebih kasar lagi, namun manusia sering alpa dengan segala benda yang ada di hadapan mata mereka....

Ini amat memilukan kerana manusia yang buta hatinya adalah lebih parah daripada mereka yang buta matanya..mereka yang buta matanya hanya tidak dapat melihat di dunia, tetapi mampu melihat jalan akhirat...tapi sebaliknya bagi mereka yang buta hatinya mereka bukan sahaja sesat dalam cahaya suluhan dunia, malah buta di akhirat kelak...golongan ini akan mendapat kerugiaan yang besar sekiranya mereka masih belum celik akan hatinya...rugi melihat dunia tidak sebesar ruginya tidak mampu melihat akhirat..penglihatan didunia banyak dugaan serta cabaran yang mendatang, oleh itu, kita haruslah menghadapi segala dugaan dan cabaran ini dengan menggunakan akal dan juga penglihatan mata hati....

manusia yang berfikir menrupakan manusia yang hidup, manakala manusia yang hidup tanpa menggunakan akal, samalah diibaratkan bangkai hidup...sekiranya kita tidak mahu diibaratkan sebegitu, ayohlah kita sama2 menggunakan akal, berfikir mengenai hal-hal duniawi jua ukhrawi..
membina ketamadunan yang berjaya bukan sahaja di dunia, malah di akhirat kelak..

-pengharap jalan kebenaran-

Monday, February 8, 2010

dragon ke naga?


knape aku suke naga?

sebenarnya tidaklah terlalu 'obses' sehingga tergila-gila akan naga tersebut...
ari ni ade orng tnye, knape aku punya almat blog ade dragon kat situ..?
hahaha....
biase la setiap orang mempunyai minat yang berbeza, sama la macam orang yang bertanya kepada aku tu, dia suka benar pada watak mickey mouse tu..hak9

Oleh sebab itulah aku telah menulis di sini untuk menyatakan minat ku pada dragon 2...hahaha...



Assalamualaikum...

Alhamdulillah, sesi pembelajaran sebenar bakal bermula setelah berakhirnya program KIKA...
namun pengakhiran program itu bermakna bermulanya perpisahan yang terpaksa di hadapi....
berat hati ini melihat rakan-rakan pergi meninggalkan ku...

Perpisahan tetap berlaku tak kira segagah mana aku menahan mereka, mereka tetap pergi, kerana mungkin rezeki mereka lebih terbuka disana berbanding disini...
segala memori yang pernah dicipta antara kita semua tidak akan pernah ku lupakan....
memori bersamamu ibarat suluhan cahaya keriangan dihatiku walaupun memori itu perit mahupun manis...

Kepada homeroom ku, semoga berjaya menepuhi segala dugaan yang mendatang tanpa kehadiranku...kelibatmu akan dirindui...moga ukhwah kita tidak terputus dipertengahan jalan...

kepada dirimu, ketahuilah ak bahagia mengenali dirimu, walaupun masa terasa singkat, ak bersyukur atas segala yang telah engkau berikan kepada hidupku..jangan pernah lupakan ku...

seterusnya kesedihan ini ku hulurkan kepada beberapa ahli kelas ku yang bakal menetap di tempat yang baru...moga Allah membantu kalian dalam usaha meneruskan jihad ditempat baru...

kenangan yang tercipta akan ku abadikan dalam kamus hidup ku, semoga perjuangan kalian tidak terhenti begitu jua dengan ikatan persahabatan yang telah kita jalinkan selama ini....

akhir kalam,dengan segala kerinduan, kepiluan, dan jua kesedihan yang tidak tergambar dengan kata-kata, aku memaksa diri ini menerima keyataan bahawa kalian tetap pergi ke sana...

-pengharap jalan kebenaran-

word from my friends 2 me......

JUST 4 U

-hidup ini hanyalah ujian dan cabaran daripada Allah kepada hambanya yang beriman. Hanya orang yang banyak ujian yang dihadapinya adalah orang yang beriman. HADAPInya dengan penuh kesabaran

from
rushaidi
Assalamualaikum
Thank you for being my gud frenz. As long as i still be ur frenz, don't kill me.....you know how much i need you, frenz....so, appreciate ur frenz every moment....

from
aleep

Assalamualaikum....

Tiada kenangan semanis madu, Tiada kesusahan sepahit hempedu. Jadi sama-sama kita mengambil ikhtibar

from
naqib

puzzle..
ilmu bagaikan puzzle yang perlu diselesaikan. Lengkapkanlah ia demi kesenangan hati dan keelesan hidup anda dan jua demi masa depan yang cemerlang....

from
rushaidi

Sebuah pertemuan...

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

C/O 1:
Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan?
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

(*) Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

C/O 2:
Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Ulang (*)

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman

Sunday, February 7, 2010

Tatapan Terakhir di PS....















pkp's student

kepada semua budak2 pkp....
ak pasti merindui kamu semua...terutamanya homeroom ku..
kepiluan ku hanya Allah sahaja yang mengetahui...
ak harap semua budak2 yang akan ke pkp tidak melupakan kami semua yang masih berada di MRSM PS nie...

study elok-elok, mari kita jadikan tahun 2011 merupakan tahun terbaik kita walaupun berjauhan namun dekat dihati(macam tv9 plak).

sedehnye rase nak melepaskan kamu semua ke pkp, namun apekan daya...rezeki kalian di sana...jgn pernah melupakan kami, itu yang paling penting..



















will never replace u all...



just something 2 remember

Pertemuan dan perpisahan adalah lumrah kehidupan, kerana setiap manusia mempunyai haluan berbeza yang harusnya ditempuhi...walaupun perit, walaupun sukar melepaskan sahabat...kita harus akur pada hakikat, bahawa mereka telah memilih jalan yang berbeza degan kita untuk mencapai kejayaan....mungkin rezeki mereka disana sementara kita disini...

Ingatlah setiap peristiwa itu pasti ada hikmahnya...jika bukan sekarang kita dapat melihat hikmahnya, mungkin 10 tahun depan, 20 tahun depan dan mungkin lama lagi....namun yang pastinya hikmah itu ada....
Insya-Allah, kita pasti bertemu kmbali...

buatmu....teman
















semalam kita masih bersama,
menjalani hidup suka dan duka,
hari ini kau pergi jua,
ku mencari pengganti, namun hampa...

perjalanan menjadi sukar,
tanpa dirimu yang menjadi tunjuk ajar,
hampir diriku kecundang,
menghadapi pelbagai yang mendatang

kini kau tetap pergi,
kau biarkan diriku disini,
mencari sinar ilahi,
tidak berteman kini....

diri mengerti perpisahan ini,
namun hati tidak merelakannya,
segala yang pahit dan manis kita lalui,
apakan daya penghijrahanmu tetap disana...

oh teman, walau engkau sudah menjauh,
jangan pernah kau lupa diriku ini,
apabila suatu hari menjadi jaguh,
perlayaran kita jangan dilupai...

PeRsAhAbaTaN satu kurniaan ilahi..


Sahabat ....

merupakan insan yang rapat dengan kita terutamanya bagi mereka yang merasai kehidupan diasrama...
kita sepatutnya bersyukur kepada Allah S.W.T kerana telah dikurniakan sahabat dalam kehidupan kita....
Sahabat yang baik amat sukar dicari, namun tidak bererti sahabat yang baik itu tiada, kita seharusnya mencari sahabat tersebut...
Allah telah mengurniakan kita sahabat agar kita dapat menghargaai seseorang, saling membantu, dan mengingatkan kita kepada Allah...itu merupakan sahabat yang sejati...
Oleh itu, kita seharusnya menghargaai erti sebuah persahabatan..walaupun terpaksa berpisah suatu hari nanti, ingatlah persahabatan yang terjalin kerana Allah tidak akan pernah terputus selamanya.....


Persahabatan sejati layaknya kesehatan, nilainya baru kita sadari setelah kita kehilangannya

Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu didalam hatimu dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa akan bait-baitnya

Bertemanlah dengan orang yang suka membela kebenaran. Dialah hiasan dikala kita senang dan perisai diwaktu kita susah

Namun kita tidak akan pernah memiliki seorang teman, jika kita mengharapkan seseorang tanpa kesalahan. Karena semua manusia itu baik kalau kita bisa melihat
kebaikannya dan menyenangkan kalau kita bisa melihat keunikannya tapi semua manusia itu akan buruk dan membosankan kalau kita tidak bisa melihat keduanya.

my first time in blogging


assalamualikum..

inilah kali pertama gne blog, hehehe...
trime kasih la kepada kawan-kawan yg mendorong saya mencbe bnde baru nie...


thanks....